Foto: Dudok Architectuur Centrum
In juni 1970 vroeg bouwondernemer A.A. Dijkhuis uit Hilversum een bouwvergunning aan voor de bouw van een woningblok van 4 woningen op de hoek van de ’s Gravelandseweg en de Trompenbergerweg. Het ontwerp kwam van E.C. Falkenburg, een veelgevraagd architect in Hilversum in deze jaren. Eerdere ontwerpen van de architect voor de bebouwing op het heuvelachtige perceel waren door de gemeente om diverse redenen afgewezen. De bouw van dit woningblok geeft een voorbeeld van de problemen en vraagstukken die zich in de jaren na de tweede wereldoorlog voordeden in het villagebied van Hilversum.
Het eerste ontwerp dat Falkenburg maakte in 1968 betrof een stervormig flatgebouw van 4 en 4½ bouwlagen hoog. Het terrein was echter bestemd voor villabebouwing en niet voor meergezinshuizen. Er waren echter al plannen om meergezinsbebouwing in het gebied mogelijk te maken en de gemeente zegde aan de architect toe om meergezinsbebouwing toe te willen staan mits omwonenden geen bezwaren hadden. De stedenbouwkundige dienst betreurde dit omdat het bestaande landhuis daarvoor moest worden afgebroken. Bovendien achtte zij de hoogte van het bouwplan te groot voor het betreffende bouwterrein en stelde voor die te verlagen tot 3 en 3 ½ bouwlagen. Ook constateerde ze dat het plan te dicht op de erfgrens stond.
Op het terrein stond een in 1926 door architect E. Verschuijl ontworpen royaal landhuis (met als adres ’s-Gravelandseweg 82), dat volgens de stedenbouwkundige dienst één van de meest karaktervolle voorbeelden uit de jaren 1920-1930 was. Volgens het college voldeed de woning qua indeling en inhoud (het bevatte minstens zes kamers en twee badkamers, een royale hal, keuken, kelderruimtes en garage) niet meer aan de eisen van bewoonbaarheid en mocht daarom worden afgebroken. Hier echter ging de stedenbouwkundige dienst tegen in en zij achtte ‘conservering van een dergelijk architectuurvoorbeeld, wat destijds mede bepalend is geweest voor de imago van Hilversum’ van groter belang dan de oprichting een flatgebouw.
Falkenburg paste het plan enigszins aan, maar toen er toch een bezwaar van een omwonende tegen het bouwplan werd ingediend, trok Dijkhuis het gehele plan in en liet de architect een nieuw plan maken. De sloop van het landhuis ging echter wel door. Het nieuwe plan betrof vier geschakelde eengezinshuizen van twee bouwlagen hoog. Hoewel er formeel een open ruimte tussen de tweede en derde woning diende te zijn, vond de directeur Bouw- en Woningtoezicht het plan ‘voor dit licht geaccidenteerd terrein esthetisch verantwoord’ en passen in de bebouwing die men voor de ’s-Gravelandseweg had bedacht. Zowel Bouw- en Woningtoezicht als de Stedenbouwkundige dienst gingen akkoord met de bouw.
De vier ruime woningen liggen geschakeld en volgen de helling van het terrein. Ze bestaan uit een souterrain en twee bouwlagen onder een plat dak. De buitengevel is grotendeels afgewerkt met wit geglazuurde gevelstenen. De verdieping heeft een balkon aan de zijde van de ’s-Gravelandseweg, afgewerkt met een houten pergola en een borstwering van horizontale houten delen. Al het houtwerk is donkerbruin geschilderd. De afwerking en indeling (met vide) zijn kenmerkend voor de bouw in de zeventiger jaren.
Trompenbergerweg 2, Hilversum