Foto: www.gooienvechthistorisch.nl (SAGV032.8)
Toen Elling in de stijl van het Nieuwe Bouwen ging ontwerpen had hij een idealistische en experimentele ontwerphouding. Die houding weerspiegelt zicht in deze villa, die werd samengesteld uit glad gestucte volumes in een orthogonale compositie. Daarbij hoort het toepassen van een betonskelet en stalen ramen. Het toepassen van een betonskelet voor een relatief klein project is vrij bijzonder. Het woonblok met de hoofdfuncties is duidelijk te onderscheiden van de personeelsvleugel.
De opdrachtgever, de heer Doyer kwam in 1929 uit Indië. Hij werkte bij de Java China Pakketlijn N.V., later de Royal Inter-Ocean Lines. Hij zocht contact met Elling via de eigenaar van de villa Hertog Hendriklaan 1, die zojuist was voltooid. Het ontwerp riep weerstand op bij de schoonheidscommissie, maar de architect noch de opdrachtgever waren van plan toe te geven. Uiteindelijk werd het plan goedgekeurd. De villa werd ontworpen voor een gezin met drie kinderen, een kinderjuffrouw en een hulp in de huishouding. Het woonblok heeft een vierkante plattegrond en een spouwmuur. De personeelsvleugel sluit aan op de helft van het woonblok en bestaat uit anderhalfsteens metselwerk. De gevels van de oorspronkelijke, aan de personeelsvleugels aangebouwde, garage bestaat uit steens metselwerk.
Elling heeft veel zorg besteed aan de maatvoering om een maximaal aantal onderdelen, zoals de stalen ramen, in gelijke maten toe te kunnen passen. Tijdens de restauratie in 1993 werd duidelijk, dat het toepassen van de moderne bouwmethoden niet eenvoudig was geweest. Bij het plaatsen van de betonconstructie moesten zich een aantal lastige problemen hebben voorgedaan. Bij de ontmanteling bleek, dat er ruime maatverschillen waren in de aansluitingen van na elkaar gestorte vloeren, dat enkele kolommen getordeerd waren en dat er te weinig betondekking rond de wapening was toegepast. Door maataanpassingen tijdens de bouw sloten de maten van de ramen en de bovendorpels niet meer op elkaar aan. Corrosie van het staal was het gevolg.
Bron: Annette Koenders, Hilversum. Architectuur en Stedenbouw 1850-1940, Zwolle (2001).
Joelaan 2, Hilversum