Foto: www.gooienvechthistorisch.nl (SAGV032.2)
Het gebouw is een serie architectonische ‘ontmoetingen’ geworden, zoals die van een korte en een lange vleugel op kolommen met trappenhuis en liften op het kruispunt, die van een lange vleugel en de compacte studio’s en die van het gebouw en de natuur.
De ingegraven honingraatvormige studio’s zijn gebouwd volgends de doos-in-doos-constructie, een ongevoelige wand en de gevoelige akoestische binnenhuid. Het gebouw kenmerkt zich door een grote openheid. Iedereen heeft vrij uitzicht op zand- en dennennatuur van het Gooi met zon, regen of sneeuw, een vogel en soms een konijn.
De directievleugel kraagt over het voorplein. Het gesloten blok met de toegang en de liftschacht is gedecoreerd met wit glasmozaïek, waarin oranjerode vlakken zijn verwerkt. Bij he maken van het ontwerp voor de Wereldomroep werd speciaal gelet op de menselijke maat, op het element van beweging en op de gebruiksmogelijkheden. Bakema zei, dat de koelvijver met fontein wel iets te Versailles-achtig aandeed.
Bron: Annette Koenders, Hilversum. Architectuur en Stedenbouw 1850-1940, Zwolle (2001).
Witte Kruislaan, Hilversum