Dit najaar gingen twee scholen aan de slag met een interactief project over architectuur in de eigen omgeving. Het project, bestaande uit veel kijk- en doe-opdrachten in de eigen omgeving, is ontwikkeld door Stichting Omgevingseducatie en het Dudok Architectuur Centrum. Het project is vanaf 2021 ook voor andere scholen beschikbaar.
Leerlingen van CBS de Avonturijn namen hun eigen schoolgebouw onder de loep en onderzochten hoe scholen van architect Dudok er uit zien. De leerlingen van de Hilversumse Schoolvereniging focusten op de huizen in hun buurt en vergeleken die met de huizen van Dudok in de Bloemenbuurt. Welke vormen, welke kleuren zijn gebruikt, is het een vrijstaand huis of een rijtjeshuis? Het gebruik van Seppo, een game-based tool, stimuleerde de leerlingen hier op een creatieve manier over na te denken. “Na schooltijd ga ik nog meer bijzondere huizen in de buurt zoeken” zei een leerling. In een creatieve les na afloop konden de leerlingen hun eigen ideeën over een school- of straatontwerp kwijt bij het maken van maquettes en straataanzichten.
Voor meer informatie over de mogelijkheden, neem contact op met r.hoorn@omgevingseducatie.nl (Rhodé) projectmedewerker en cultuurcoach Hilversum.