09/10/25

Dudok Architectuur Centrum belicht: De Prinses Beatrixtunnel

De Prinses Beatrixtunnel werd gebouwd in de jaren 1935-1938 naar ontwerp van stadsarchitect W.M. Dudok en de directeur Publieke Werken ir. J.F. Groote. het betreft een van de drie al in 1925 door Dudok geprojecteerde spoorwegovergangen.

De bedoeling was om beide zijden van Hilversum meer met elkaar te verbinden. De Prinses Beatrixtunnel verbindt de Prins Bernhardstraat met de Professor Kochstraat, zodat hier weer een vrije verbinding tissen het oostelijke deel van Hilversum en de rest van de stad tot stand kwam. Het was een voor de tijd bijzonder vernieuwend bouwproject, dat bij de opening ruim aandacht kreeg van het Polygoonjournaal.

De tunnel heeft een constructie van gewapend beton en is deels bekleed met tegels. De vormgeving is strak en zakelijk met een moderne elegantie, zo kenmerkend voor de Dudokwerken van na 1935. De tunnel bestaat uit een breed en hoger middengedeelte voor gemotoriseerde verkeer met een fietspad en een trottoirgedeelte aan weerszijden. Aan de oostkant en aan weerszijden van de tunnel voeren trappen naar het bovenliggende spoorniveau. Aan beide zijden van de tunnel zijn de buitenste kolommen voorzien van plaquettes. De rechter van deze kolommen zijn onder meer voorzien van de tekst ‘1873 door snelverkeer gescheiden, 1938 voor ’t snelverkeer vereenigd’. Op de andere is onder meer de naam ‘Prinses Beatrixtunnel’ aangegeven.

Bekijk hier de andere edities van Dudok Architectuur Centrum belicht

Artikel Hilversums Nieuws d.d. 9-10-2025

Foto: Fotoclub 9AF

website: sbddesign.nl