Veel mensen herinneren zich nog het oude stationsgebouw van station Hilversum en betreuren de afbraak ervan. Maar een bijzonder stukje erfgoed is bij de sloop van het station in 1990 overeind gebleven. De lange overkapping uit 1892 op het perroneiland is sinds 2008 een gemeentelijk monument en is samengesteld uit het bijzondere spanten van smeed- en gietijzer en een lange, gewelfde houten kap met luifels aan de spoorzijden. Het geheel rust op gietijzeren opengewerkte schragen en kolommen die werden vervaardigd door de firma D.A. Schretlen en Co. uit Leiden. Deze firma was gespecialiseerd in ornamenteel gietwerk voor de bouw, voor gietijzeren bruggen en voor vuurtorens.
Een ander markant stukje erfgoed aan het spoor tussen Hilversum en Utrecht zijn 188 betonnen bovenleidingportalen in de vorm van gotische spitsbogen. Vanaf 1938 werd het twaalf kilometer lange baanvak vanaf de spoorwegovergang aan de Oude Amersfoortseweg tot in Utrecht geëlektrificeerd. Vanwege metaal schaarste werden de portalen uitgevoerd in beton. Het ontwerp van de bogen kwam van ingenieur J.L.A. Cuperus van de Nederlandse Spoorwegen. De voor Nederland unieke bovenleidingportalen zij geconstrueerd uit twee geprefabriceerde halve boogdelen die ter plaatse werden gemonteerd op een betonnen voet, In 1942 was de aanleg voltooid. In 2001 werden de ‘gotische bogen’ aangewezen als rijksmonument.
Bekijk hier de andere edities van Dudok Architectuur Centrum belicht
Artikel Hilversums Nieuws d.d. 7-11-2024