Hans de Kort, voorloper in de digitale fotografie, herontdekker van de natte plaat collodium fotografie. Wars van de perfecte, gemanipuleerde digitale fotografie keert hij terug naar het oude vakmanschap. Schilderen met licht. Elke plaat is werkelijk uniek.
Gevestigd in een 19e -eeuws daglicht atelier raakt Hans gepassioneerd door de schoonheid van imperfectie. De magie van het handmatige proces – de lange belichtingstijd in de studio, de ontwikkeling in de donkere kamer -, de compositie en de kunst van het weglaten vereisen techniek, concentratie en creativiteit. De keuze van zijn projecten en alle geportretteerden die zonder opsmuk gefotografeerd worden, schitteren met hun tekortkomingen en accentueren de liefde voor het onvolmaakte.
Voor dit project legde Hans meer dan 100 fotografen op de natte plaat vast. Allen generatiegenoten die zijn begonnen met analoge fotografie. Hans is teruggekeerd naar de oorsprong van de fotografie, de natte platen. Met deze techniek grijpt hij terug op het ambachtelijke procedé, dat een logisch vervolg is op de polaroid, waar hij een voorliefde voor heeft. Hans zegt zelf: Met mijn 16×20 inch technische camera belicht ik metalen platen die met lichtgevoelig collodium zijn geprepareerd. Van elk portret maak ik één, hooguit twee platen. ‘Het is fascinerend om van begin tot eind alles zelf in de hand te hebben; van het mengen van chemicaliën tot aan het uiteindelijke vernissen van de platen.’
De ongebruikelijk lange belichtingstijd vergt absolute aandacht. Dat geldt niet alleen voor de fotograaf maar ook voor het model. De geportretteerde vakbroeders gaan na de belichting van hun plaat samen met mij de doka in, dan komen de verhalen van vroeger los. Dat schept een band en maakt deze serie zo bijzonder. Als kijker ervaar je de intimiteit tussen de fotografen voor en achter de camera. De compositie is zo simpel mogelijk, zonder enige afleiding. De focus ligt op de blik. Dit vereist grote concentratie en creativiteit. Zo ontstaat er een fascinerend spel van licht en donker. Daardoor krijgen de portretten een ongekende indringende impact. Elk portret is uniek, recht voor ’n raap zonder retouche.
De fototentoonstelling is te bezoeken tijdens openingstijden van het raadhuis tot 27 maart 2023.